• Tarikh : 18 Februari 2024 | Ahad
  • Masa :   3.00 petang - 4.00 petang
  • Lokasi : PEDi Pangkor
  • Peserta : 10 orang

 

Objektif :

i. Mencegah kerosakan pc dan memanjangkan hayat.

ii. Mengurangkan atau mengelakkan kerosakan kecil.

 

Aktiviti : 

1. Penerangan mengenai penjagaan pc dengan betul

2. Memberi peluang secara amali cara menghapuskan "history" dalam "browser".

3. Memberi nasihat kepada peserta supaya tidak memuat naik sebarang permainan yang tidak sepatutnya.

 

Lihat Gambar Di Sini

______________________________________________________________________________________________________

  • Tarikh : 18 Februari 2024 | Ahad
  • Masa :   4.00 petang - 5.00 petang
  • Lokasi : PEDi Pangkor
  • Peserta : 10 orang

 

Objektif :

  1. Mengaplikasikan konsep pendidikan STEM.
  2. Membangunkan persekitaran pembelajaran yang mengaplikasikan Pendidikan STEM yang berkesan dengan mengutamakan kemenjadian murid.

 

Aktiviti :

  1. Peserta diberikan task untuk menyelesaikan permainan uji minda.
  2. Kemudian diberikan kebebasan memilih permainan yang terdapat pada STEM GAME

 

Lihat Gambar  Di Sini

____________________________________________________________________________________________________________

  • Tarikh : 3 Februari 2024 | Sabtu
  • Masa : 2.00 petang - 4.00 petang
  • Lokasi : PEDi Pangkor
  • Peserta : 8 orang

 

Objektif 

  1. Mengekplorasi dunia permainan atas talian melalui bahasa Pengaturcaraan.
  2. Mengisi masa lapang cuti sekolah.
  3. Meningkatkan daya kreativiti di kalangan kanak-kanak 

 

Aktiviti

  1. Diberikan aktiviti bebas untuk mencari permainan atas talian dan melihat bahasa "Programming" permainan tersebut.
  2. Peserta saling berkomunikasi antara satu sama lain dalam pencarian kesesuaian permainan yang telah dipilih.

 

Lihat Gambar Di Sini

________________________________________________________________________________________________

  • Tarikh : 6 Februari 2024 | Selasa
  • Masa : 9.00 pagi - 1.00 petang
  • Lokasi : Bilik Training PEDi Pangkor
  • Peserta : 13 orang

 

Objektif

  1. Memperkasakan usahawan di Pulau Pangkor dengan pengetahuan serta kemahiran penggunaan platform perniagaan digital.
  2. Membantu usahawan mikro dan Perniagaan Kecil dan Sederhana (PKS) .
  3. Membantu peserta menggarap sepenuhnya pelbagai fungsi platform digital bagi meluaskan lagi capaian pasaran perniagaan masing- masing.
  4. Meluaskan model perniagaan. Apabila data dan analitik digunakan dalam perusahaan, ia membuka peluang baharu untuk perniagaan mengambil bahagian dalam bidang yang berbeza.

 

Aktiviti

1. Pendaftaran pengunjung dan sarapan pagi

2. Sesi pengenalan dan taklimat rancangan perniagaan oleh Pengurus PEDi Pangkor.

3. Sesi taklimat Artificial Intelligence oleh Rakan Digital Kluster Manjung.

4. Sesi kuiz & soal kawab.

5. Penyampaian Sijil Penyertaan & Cenderahati

6. Sesi Bergambar

7. Jamuan Makan

 

Lihat Gambar Di Sini

_______________________________________________________________________________________________________

  • Tarikh : 27 Januari 2024 | Sabtu
  • Masa : 2.30 petang - 4.30 petanh
  • Lokasi : Perpustakaan Awam Pulau Pangkor
  • Peserta : 7 orang

 

Objektif 

  1. Untuk mengasah kemahiran berfikir dan ianya berbentuk kerja
  2. Menerapkan daya kreativiti dalam diri kanak-kanak dalam menggambarkan apa itu roket pada bentuk termudah
  3. Memperkenalkan kepada kanak-kanak tentang konsep sains seperti konsep kuasa,aerodinamik dan penerbangan dalam sesebuah roket.

 

Aktiviti

  1. Bahan-bahan disediakan oleh petugas.
  2. Peserta dikehendaki mencipta satu roket menggunakan kertas warna.
  3. Kemudian merekabentuk roket tersebut.
  4. Setelah siap, masukkan straw ke lubang rocket lalu dihembus hingga terbang.
  5. Selepas itu, peserta perlu mencipta satu keychain atau penanda buku mengikut kreativiti masing-masing.

 

Lihat Gambar Di Sini

_______________________________________________________________________________________________